12 juni 2017

Är du tolerant?

Har tidigare skrivit om tolerans, som jag anser vara en av grundpelarna till ett modernt och öppet samhälle. Enkelt uttryckt ersätter en moraliskt högt stående syn på tolerans många religioners försök att ge dig regler för mänsklighet. Uppväxt som jag är i västvärlden ersätter filosofins syn på tolerans (och debatten om den) behovet av en kristusfigur.


Toleransens tre lagar av GFN
Förstå mig rätt, jag anser att alla ska ha rätt till sin religion. Men som samhällsbyggare har alla de religioner som försökt i allt för hög grad lämnat utrymme åt makthungriga despoter och diktatorer. En bredare syn på vad som är tolerans och vad som bör krävas av oss som människor ryms inom filosofin (som märk väl, hela tiden ifrågasätter sig själv). Du kan kalla mig humanist om du nödvändigtvis vill sätta en etikett på mig, fastän jag inte tror att det uttrycket helt räcker till.

Nå. Här ett förslag. På hur tolerans borde få styra mer av våra handlingar och beslut. Ta till dig om du vill. Och ha JÄTTEGÄRNA åsikter om detta.

Jag arbetar gärna på engelska, här följer en engelsk version för dig som är engelskspråkig.

Tillägg? Ändrade formuleringar? Felaktigheter? Eller något värt att ta till sig, som det är?

4 kommentarer:

  1. Vi skulle nog alla tjäna på att vara mer toleranta mot varandra. Det finns alltid de som missbrukar för egen vinning. De ska givetvis motarbetas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. En grundfråga en alltid kan fråga sig är: Vem säger vad och varför?

      Radera
  2. Nu minns jag inte vem det var (kanske Navid Modiri?? Fast det är jag osäker på, så ta inte min aning som sanning!) som sa att de inte var så glada i ordet tolerans, för inbyggt i det begreppet ligger en slags särskiljning. Dvs, utgångspunkten ligger i våra olikheter, snarast än våra likheter.

    Vet inte riktigt vad jag tänker, faktiskt, men sedan jag hörde detta (av vem det nu var) så är tolerans åtminstone ett mer mångfacetterat ord för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast för mig har ordet en ren filosofiskt semantisk innebörd, inte bara i visst sammanhang eller gentemot vissa grupper i samhället. Ofta används ordet så, att det handlar om tolerans mot andra rent allmänt och mot nya svenskar specifikt. Jag tänker inte så.
      För mig innebär tolerans integration i tanke, kultur och perspektiv. Den tolerante går alltid ett steg längre och korsar de egna gränserna, speciellt när det är krångligt och svårt. Hen tar reda på mer och försöker hela tiden slåss med och mot de egna fördomarna.

      Sa jag att jag anser att en av de viktigaste att vara tolerant mot, är sig själv...

      Radera