18 juli 2016

En förlorad vinst.

Skärmdumpar från diverse tidningars mediasidor
Måndag. Den dag jag sedan en tid bestämt vara sista dagen på min egen utmaning #Blogg100 övertid
Inte för att det alls hänger ihop, men idag blir det om ett uttryck en hel del av kulturnissar och sportfantaster svänger sig med. Så jag bjuder på den ursprungliga betydelsen.


Det märkliga med användandet av uttryck pyrrhusseger är dels att eftersom det har en abstrakt betydelse används det bara i kommenterande texter, ofta ledare, kulturkrönikor och sportanalyser, dels att ordet sällan är felstavat. Det senare beror säkert på att användarna vinnlägger sig om att använda ordet korrekt, eftersom de sällan använder ordet i dagligt tal.
På detta vis är uttrycket klart och tydligt ett maktens ord, ett ord som används för att "upplysa, utbilda och ge direktiv". Eller hur?

Pyrrhusseger. Pyrrhus var kung i grekiska Epirus. Efter ett slag mot romarna, när han visserligen vann slaget, men förlorade många soldater ska han ha sagt: "En sådan seger till och jag är förlorad." Av detta har vi fått ordet/uttrycket pyrrhusseger, med betydelsen en mycket dyrköpt seger.

#blogg100 övertid - 140.

Därmed stänger jag lådan för inlägg varje dag, det som jag gjort i år sedan 1 mars. Som du ser av numreringen ovan är detta dag 140 i rad. Puh. 
Lite semester är nu på sin plats, men snart kommer fler inlägg om kommunikation, språk och sätt att dela med sig med varandra. Må gott.
/Gunnar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar