10 november 2016

Writing, keep on walking.

Gatufoto, Mats Alfredsson
Streetwalk Chicago
Skriver gör jag på två språk, fotograferar jag är det på ett universellt, mänskligt "språk".
Gatufotografi (street photo) är att med din kamera dokumentera människor och deras liv i en urbana miljö - allt det som människan skapar, påverkar och förändrar. Det handlar om att direkt och nära skildra vår egen vardag.


Gatufoto tycker i alla fall jag är det ultimata fotograferandet, eftersom gatufotografen måste vara beredd på att vad som helst kan hända. Det gäller bara att vara beredd på det. 


Jag började med gatufoto eftersom det är en naturlig fortsättning på det jag alltid gjort - fotograferat människor. Skillnaden nu är att jag inte känner de jag tar bilder av och att det ofta sker för mig nya kända miljöer. Och jag började med detta eftersom jag lärt känna en av Sveriges absolut bästa i genren, Mats Alfredsson.

Windy city
Under hösten 2015 kom min Mats första gatufotobok ut, Streetwalk Chicago. Det är en stad som han besökt många gånger och som jag hade nöjet att besöka tillsammans med honom under Thanksgiving-helgen 2015. 
Dedikationstext - översättning
På försättsbladet på min kopia
Nå. Jag har de senaste åren samarbetat med Mats yrkesmässigt, när jag gjorde ett uppdrag tillsammans med Mecka Reklambyrå (som Mats är VD för). I samband med att boken tog form bad han mig att översätta förordet till den. Mats var specifik i hur han ville ha texten, Samma känsla som i hans svenska grundtext. Reklamlik, med korta meningar, men också känslosam och personlig. Hur det gick? Bra, tycker jag.

Texter på engelska
Jag har levt med engelskan i mer än 2/3 av mitt liv. Under en period (25 år) var nästan alla böcker jag läste på engelska, både brittisk och amerikansk. Idag är det mer hälften vardera.
Jag har också skrivit mycket på engelska, i arbetet och privat. Sammantaget gör det att jag dag inte bara översätter mellan språken, utan även skriver copy direkt på engelska (som i fallet med det tidigare samarbetet med Mecka - The Reliable Deal)


Nästa inlägg mindre om text och mer om bild - om mitt fotograferande och om hur det tagit mig än längre i mitt yrkesliv


Vill du veta mer om Texter, Metoder och Inspiration på novikmedia.se? Klicka i så fall här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar