15 juni 2015

Nu heter det klittra.

Skrev om det tidigare, RFSUs tävling för ett nytt ord (nyord) för kvinnlig onani. Och till slut, hela sju månader senare har det nya ordet "adopterats". Klittra heter det.

10 november förra hösten skrev jag för första gången om tävlingen, med denna text:

För dig som är lite känslig, ber jag om ursäkt. Inte för innehållet här, utan för din känslighets skull... (hela texten här, klicka).

Några dagar senare, 28 november skrev jag om tävlingsresultatet. Bland annat med denna text:
Och även om jag är kille och inte har vardaglig direktinformation om kvinnlig onani, så gillar även jag ordet klittra bäst... (hela texten här, klicka).

Nu är det avgjort. Och om det kan du läsa på RFSU-bloggen (klicka här). Där kan du bland annat läsa:
Ordet klittra har redan fått stort genomslag, inte minst tack vare den uppmärksamhet som var kring tävlingen. Flera tidningar rapporterade om det vinnande ordet och klittra har även börjat användas utanför tävlingens sammanhang när man pratar om onani. En fördel med ordet är att det lyfter fram klitoris betydelse för njutning.

Och. Jag gillar även uppmaningen "Hjälp oss twittra, det heter klittra". Ett bra, funktionellt ord som verkar för jämställdhet. Oavsett om just du använder ordet eller inte, så kan du kanske hjälpa till att twittra om det? #blogg100 - 107

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar