12 april 2016

Rätt bild på rätt plats.

Lite stöd, när du gör/redigerar en bild för något socialt medium? Då kan denna digitala "fusklapp" vara behjälplig. Klicka här för att hitta de senaste bildstorlekarna.

När jag redigerar mina foton gör jag det alltid i dessa tre steg:
1. Sparar alltid råbilden som den är.
2. Redigera och spara en master (färdig bild) i jpg (för tryck med mera).
3. Klipp om mastern för avsett socialt medie, spara kopia som gif.

För Facebook (och bloggar) gör jag mina bilder med längsta sida 960 px (pixlar), om det är proportion 3:2 är korta sidan 640 px. 
Skärmdump Instagrambilder
För Instagram har jag tidigare gjort fyrkantiga bilder 960x 960px, men numera går det att gå upp till 1080x1080 px. För det visste du väl att det går?

Den som lägger ut bilder större än maxmåttet för respektive sida riskerar att förlora i bildkvalitet allt eftersom varje socialt medie filtrerar ner (komprimerar) bilden till rätt format annars.

http://makeawebsitehub.com/social-media-image-sizes-cheat-sheet

#blogg100 - 043


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar