25 september 2014

De, dem eller dom?

Vissa ord låter likadant, men har olika betydelse. Speciellt är det med orden de och dem, eftersom talspråks-formen för de orden är samma, det vill säga dom. Ska vi då helt enkelt och radikalt ersätta de och dem med dom även i skriftspråket?

Jag är en av de som argumenterar mot en förändring, eftersom de och dem är skilda ord och benämner objekt eller subjekt i en mening eller sats. Som i början av detta stycke där de är subjekt. Jag förstår att en del blir förvirrade och det är ofta jag hör människor som vänder på användningen av de båda orden.
Bästa argumentet för reform med ordet dom även i skriftspråk är den utbredda användningen redan idag. Många accepterar också dom i skriven text, trots att det egentligen är felaktigt. Normalt sett brukar jag köpa detta argument, men jag hävdar bestämt att det finns en åtskiljande funktion mellan de och dem, som förtydligar vem som avses. Därför är jag emot dom-reformen.

Fast. Det ska ärligen sägas. Det finns proffs på området som klart förespråkar dom-reformen. Mer om det kan du läsa om och höra om i gångna veckans program av Språket i P1 - intressant värre. För oss språknördar. Klicka här så kommer du dit.

De. Pluralformen av ordet den, i subjektform.
DemPluralformen av ordet den, i objektform.
Dom. Talspråks-formen av både de eller dem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar