20 december 2013

Aktuellt festval.

Ska på grund av säsong gå lite ifrån ämnet lite.
Ni som känner mig lite bättre vet att jag är vansinnigt förtjust i champagne, den riktiga sorten från Champagne i Frankrike. Och eftersom jag ofta får frågan om bra champagneval till nyår, är en enkel rekommendation på bloggen på sin plats.


De nedan listade fyra vinerna finns i de flesta fall på alla Systembutiker, med undantag för nummer tre, Langlois. Men den som är ute i god tid kan ju beställa.

Och när det gäller detta med ord... Champagne är ett utmärkt sällskap i ett vänligt samtal, även om upplevelsen ofta lämnar mig utan ord (nej, naturligtvis inte alltid, kamrater).

1. Vår huschampagne passar de flesta, även de som är skeptiska till champagne: André Clouet, (7686, 259:-)

2. Ett något enklare, men gott ändå - Beaumont des Crayères. (7891, 199:-)

3. Inte lika dyrt som champagne, men riktigt gott ändå är denna Cremant de Loire: Langlois. (7404, bara 119:-)

4. Och - om du absolut tycker champagne är vidrigt dyrt - bästa köp i mousserande vin-klassen anser jag Chapel Hill, Sparkling Chardonnay från Ungern vara (betydligt mer prisvärt än de flesta cavas från Spanien). (7649, bara 65:-/fl)


För dig som vill ha ett extraordinärt vin, rekommenderar jag att köpa årgångschampagne. Den mindre kostnaden för att komma upp i klass är i princip alltid värt det. André Clouets Millésime 2008 kostar till exempel bara 90 kronor mer än den ovan nämnda. 
Tre stycken andra lättillgängliga är:
- Jacquart Brut Mosaïque Millésimé
- Leclerc Briant Divine (beställningssortimentet)
- och Bollinger La Grande Année Brut fungerar alltid. Men kostar.

Och kom ihåg, köper du ett vin för ganska mycket pengar, passar det oftast till maten tidigare på kvällen och inte i stimmet (och eventuellt kylan) vid tolvslaget. Just när nya året kommer kan ju ett billigare mousserande vin vara bästa val...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar