20 maj 2013

Ord som nöter.

Är en nörd. Vet det. Precis som du kan få en schlager på hjärnan händer samma sak med mig. Fast med ord eller uttryck i stället. 

Har till exempel länge velat använda uttrycket "never mind the bullocks", men har löjligt svårt att hitta just det där tillfället. Det rätta. Då allt faller på plats. Och jag plötslig säger det. Helt naturligt. 

– Never mind the bullocks.

Nå. Idag är det ett speciellt ord som fastnat. Lite förundrat undrar jag varifrån det dök upp. En dröm? Slötittat på fel TV? Tjuvlyssnat på konstiga fikasamtal?


Bild från länsstyrelsen i Kalmar
Abrasion. Vackert liksom. Flyter fint i mun. Inga prickar över a, i eller s. Abrasion innebär erosion på grund av vågor/vatten, vilket du kan läsa mer om här
En rauk på Gotland (eller Byrum på Öland) är ett abrasionsvittne, ett tecken på att abrasion skett. Där erosionen vittrat ner visst geologisk material och annat (hårdare) står kvar. Ordet abrasion kommer från latin och betyder ungefär avskrapning.

Så varför har jag hört det idag? Abrasion. Ingen aning. Och jag tror inte att jag kommer använda ordet mer på ett tag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar