29 april 2011

Stöld med glimten i ögat.

Vissa ord tillhör oss alla, men har av reklamare kapats och delvis gjorts till sina. Här får du i slutet av veckan tre goda exempel på att det går att stjäla samtidigt som vi andra ler lite grand...

Puckat. Inte så vanligt ord, men användbart slanguttryck under en längre tid. fast inte nu längre. När stora elektronikföretaget började med sin nya payoff "Allt annat känns puckat", så tyckte jag att det var just det. Puckat. För jag vet ju att man ska vara positiv och skapa empati i reklam, det är en av grunderna. Men sedan körde de på av bara den och uttrycket har nötts in så ofta att det inte går att värja sig. Och jag kan slå vad om att vem som helst som idag hör uttrycket puckat, samtidigt antagligen tänker på Mediamarkt. Puckat.

Formula. Ett ej befintligt svensk ord, som trots allt används i reklamen. Inte bara används då och då, utan är det ständiga valet. Och vi har alla lärt oss att det betyder att medlet ifråga innehåller "viktiga" saker. Oavsett om det gäller hårmedel, hudmedel, diskmedel eller livsmedel (för hundar mest) - alla verkar ha kommit överens att det varken heter ingredienser eller formel, utan formula. Det har nu gått så långt att sportjournalister knappt kan tänka sig att säga Formula ett för premiumklassen av motorsport längre, utan nöjer sig med F1. För ingen vill ju förväxla den stiligaste av sporter (?) med hudkräm... Formula.

Fredagsmys. Ett ord som lite lagom föraktats av många. Betingar en känsla av avslappning efter arbetsveckan, mjukisbrallor och åtminstone ett glas vin. Så, var gör Estrella? Jo, de ljudsätter ordet, filmar lagom snälla svenska av alla kategorier och får dem att visa att fredagsmys - det är trevligt det. Och följden? Idag är det svårt att säga ordet fredagsmys utan att du tänker på chips. Fredagsmys.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar