24 mars 2011

Roligt, men fånigt.

Vi människor vill ju så gärna låta smarta och eftertänksamma. Eller kloka och fräcka, på samma gång. Ibland går det lite dåligt...

De är verkligen uppe i smöret. Hörde jag idag på radion. Jag tror att vi kan förstå vad den före detta kollegan på Sveriges Radio egentligen ville ha sagt, men det är mer roligt än klokt. Detta är ett försök till metafor, ett bildligt uttryck. Och det är en rolig bild av dem som programledaren ville beskriva. Lite kladdigt kanske...

Alla sitter i samma båt. Ett användbart uttryck, en metafor som ändå kanske används lite väl mycket. Ursprunget handlar om några få personer i samma omständigheter, inte om en massa personer. Min reaktion brukar vara: Stor båt de har, eller den kanske redan har sjunkit?

TV-show skakas av mordhot. Jaha, hur kan det tänkas se ut? Kommer bilden att skaka i TV? Kommer skakningarna att sprida sig till mitt hem?
Naturligtvis handlar det om att en eller flera personer känner sig "skakad/e", men det är svårt för en abstrakt företeelse att vara skakad. Jag är störd, inte skakad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar