På jobbet

Idé, text och grafisk lösning är det som mycket av vardagsjobbet går ut på. Märk väl att det är kombinationen som gör jobbet, inte text eller grafisk design var för sig.


Novik Media & Kommunikation

Nettbuss och Västtrafik

Under en period arbete som extern konsult för att affärsutveckla 100-linjerna mellan Göteborg och Borås. Lite märklig upplevelse eftersom kunden inte har för vana att arbeta marknadsinriktat med målskapande processer. Men all cred till Västtrafik som vill pröva nya arbetsmetoder för att nå målet. Tredubbling av antalet resande inom en tioårsperiod.

En av de första sakerna jag gjort var dels att skaffa arbetsmaterial i form av "idolbilder". 
En annan att skapa historier kring resan i dubbeldäckaren. 
Gratulationsbild till meste twittraren för #buss100












Nästa steg är lokal marknadsföring och ökad kännedom. 

Lokal affischkampanj Borås













Naturligtvis finns framtida förändringar i erbjudandet (för att uppnå bästa relevans för resenärerna) i den strategiska målplanen.

COW

Åsa på COW kom till mig för att få hjälp att utveckla sitt sälj. Hon behövde göra sitt erbjudande tydligare för kunderna helt enkelt. Först jobbade vi intensivt med att tydliggöra affärsidé och kundlöften, sedan tog vi med AD Wayne B och skapade profilmaterial enligt idé och erbjudande. Bland annat blev det justering av logga, profilmanual, införsäljningsmaterial och nya payoffen: Vinnande berättelser.Och till sist skapade vi hennes hemsida.















Borås Stad

Med Mecka har jag tagit fram kampanjmtrl för att sälja Borås till nya företagare från Nordamerika och Asien.
A4-broschyr på engelska. Speciellt att intervjua Jan Borghardt på Eton, Anna Appelqvist på Gina Tricot och Niklas Hedin på Centiro. Alla ställde upp helhjärtat. Foto av Robert Elmengård, design av Kristian Sahlberg.










Elkedjan igen

Slutfört det tidigare arbetet med Elkedjan Tekniks tidning. Bra jobb tyckte de, och gav mig uppdrag för två nya tidningar 2012...
Wayne Butler har stått för layouten.



Bollebo

Ett enkelt jobb, men kul. Försäljningsbroschyr A4 för nybygge av lägenheter.



Elfsborg

Skriver ju också officiella krönikor för fotbollsslaget Elfsborg. Sex till åtta blir det på ett år, sedan fyra år tillbaka. Här är ett smakprov från vardera året.
2012
2011


2009


2010






Idéinvest
Åby Travbana
Sedan november 2011 har vi arbetat med Åby travbana, till en början ett omfattande varumärkesplattform-jobb. Men under resans gång gjorde vi lite annat i utbudet. Två såna saker är lyckade Tjejkväll och att göra om Åby Grupp till Åby 10+...




Bus4you

Vi har jobbat med Bus4you sedan starten. BekvämasteLadda batterierna och Kom fram i form har fått sällskap med Mer plats september 2010.










Borås Borås

Borås Convention Bureau kom till oss med behovet att grafiskt utforma deras kommunikation. Vi skapade Mötesplats Borås och har producerat en rad olika produkter efter denna mall, till exempel en bidmall...



Vi har också producerat material åt Borås.com. Engelska eller svenska, inga problem för oss.


Vision & Solution

En oberoende konsult på till exempel PIM-lösningar. Vi designade hemsida och jag skrev rent alla texter.









Bergdalens IK
Till och från har vi hjälpt kvartersklubben Bergdalen med profilmall, annonser och försäljningsmateriel mot till exempel sponsorer. Konstgräs, har varit den växande tråden.


Elkedjan Butik

Under flera år har Elkedjan varit stor kund för Idéinvest. Vi har gjort i princip allt som de vill marknadsföra för butiksdelen. Plus affärskoncept och varumärkesmanual. Många ord blir det på ett år... 






Elkedjan Teknik
Elkedjan har ju också en installatörsdel. En hel del materiel, inklusive annonser och rollups med Ett enkelt val. Vi gjorde en kampanj med gott resultat. Bara för behöriga är mitt i prick för de här killarna. (Ja, de är faktiskt nästan bara män...) 




Espira

Affärsidé-tävling hos utvecklingsföretaget. Vi gjorde om tävlingskommunikationen helt. Från idé till bussar, annonser, webb, formulär och mer. Bästa idé vinner ära (och en massa pengar!) gillades omedelbart av uppdragsgivaren.




GoByBus

Bus4you köpte Säfflebussen, som vi profilerade om till GoByBus. 
Företagets främsta säljord är Billigt. Payoffen Vill du åka billigare får du cykla har bland annat översatt till danskans Vil du rejse billigere må du cykle!, norskans Vil du reise billigere får du sykle! och engelska Cheaper? Go by bike!







Konststaden

Broschyr och affisch för publika konstutbudet i Borås, däribland de många skulpturerna på offentlig plats. Valde länge mellan Konst som rör dig och några andra formuleringar.


Tryggare Borås

Logga, symbol och kommunikativ idé. Blev lite mer än vi tänkt och vi har dessutom sålt idén till andra städer. Men texten är egentligen bara delvis min. Vi pratade en massa om död och svininfluensa vid ett roligt, kreativt möte och Thorbjörn kom upp med Grisen är död
Kampanjen har dessutom återanvänts, till exempel i Nynäshamn.




Bingo 59:an

Ett jobb för föreningsalliansens Bingo 59:an i Borås, med utformning grafiskt program och hjälp med produktion av till exempel skyltfönster...





Wideco

Litet teknikföretag som vi hjälpt på traven en hel del nu. Under 2009 skapade vi en payoff för deras storsäljare RedDetect.